søndag 22. september 2019

Vinyl på kort (Tutorial)

Det er mange år siden jeg fikk min første elektroniske kuttemaskin. Den første maskinen min brukte jeg utelukkende til å kutte papir til bruk i scrappingen, og den ble godt brukt. Etter jeg byttet den ut med ny maskin, har jeg kun brukt den nye til vinyl. Det er utrolig mye morsomt man kan gjøre med vinyl, og her vil jeg gi en liten mini-innføring i vinylverden. 

Det finnes mange forskjellige typer vinyl, både glitrende, refleks eller selvlysende, med speileffekt, eller "vanlige" farger, og mange flere. Det finnes vinyl som først og fremst er beregnet på stoff (HTV - Heat transfer Vinyl), men denne kan også brukes på mange andre materialer, så som Papp, Papir, skinn, eller som jeg vil vise i tutorialen her, på plast og vellum. (Det er lurt å sjekke at materialet du vil ha det over på, tåler varmen først. Er det ømfintlig for varme kan man ofte sette ned temperaturen og øke tida, og det finnes også vinyl som overføres med noe lavere temperatur enn vanlig) 

Skiltvinyl kommer som både utendørs og innendørs (innendørs blir ofte kalt veggvinyl). De kommer i forskjellige holdbarheter, og kan brukes både innendørs og utendørs. Skiltvinyl er flott til å dekorere f.eks flasker, julekuler og andre gaver/bruksting, postkasser eller dørskilt, men kan også brukes til kortlaging, som vist på det siste kortet i innlegget her. Veggvinylen har litt mindre heft enn utendørs skiltvinyl, og kan derfor brukes på vegger uten å ødelegge overflaten når den fjernes. 


I dag vil jeg vise to kort, der jeg har brukt vinyl beregnet på klær på det første kortet, og skiltvinyl på det andre kortet. All vinylen brukt i innlegget kommer fra Creative Art, en butikk som har absolutt alt du trenger for å komme i gang med vinyl. Når man bruker elektronisk kuttemaskin, bruker man et program på datamaskinen til å lage designene, eller man kan kjøpe ferdige design på nettet. Jeg har laget et design i to farger, som jeg deretter kutter ut i Flexi PU Easyplus Gull og Rød farge. Kutteinnstillingene til maskinen varierer ut fra hvilken vinyl du skal kutte i, men så lenge man bruker vinyl med samme innstilling, er det veldig praktisk å kutte ut flere farger på en gang. (Du får med et oversiktlig skjema med anbefalte kutteinnstillinger når du kjøper vinyl, så det å finne riktig innstilling pleier være enkelt og greit ut fra skjemaet)


Når du har kuttet ut designet, må du "weede" det, som vil si å renske designet for den vinylen som ikke skal være med. Man kan bruke verktøy som er beregnet på dette, men man kan også bruke en skarp pinsett eller nål for å weede. Når du skal kutte ut design i HTV, må du speilvende designet, ettersom du kutter på motsatt side av det som blir liggende opp fra stoffet. (Det finnes en egen knapp i programmet som er for å speilvende, så dette gjør du enkelt etter designet er ferdig laget)
Når du er ferdig å weede, er motivet klar til å presses på. Jeg bruker nå presse, der jeg kan stille inn temperatur og antall sekunder den skal presse. Men man kan også bruke strykejern eller strykepresse, noe jeg gjorde lenge før jeg investerte i presse. Dersom du bruker strykejern må du legge godt press på, og ofte bruke lenger tid enn med presse, men det er fullt mulig å få et godt resultat med strykejern også. Når du skal presse motivet på, legger du det med plastsiden opp, slik at motivet blir vendt riktig vei. Ha et teflonark over, og så er det bare å presse. (Bruker du strykejern er det viktig at du presser rett ned, og ikke stryker frem og tilbake. Ha jernet uten dampfunksjonen på. )


Dette designet er kuttet ut i skiltvinyl, i lilla glitter. Denne kuttes ut på "riktig" side, så den skal ikke speilvendes. (Skiltvinyl har papirbakside, mens HTV har plast som skal ligge opp ved pressing) For å overføre skiltvinyl trenger man overføringstape (transfertape) og en skrape. (I stedetfor skrape kan man bruke et gammelt bankkort, isskrape eller lignende, dersom man ikke ønsker å kjøpe skrape beregnet på vinyl) Her har jeg lagt overføringstapen over designet, og skrapt over med skrapa for å få det til å feste til tapen. Da ser du baksidepapiret ligge igjen, og den er klar til å limes på det du vil ha den over på, i dette tilfellet en bit vellum. Overføringstapen selges på rull, og hver bit kan brukes flere ganger dersom du legger på igjen det gule beskyttelsesarket. Når du merker det ikke henger like godt fast på tapen, er det på tide å bytte den ut.


 Jeg bruker skrapen til å "skrape" vinylen på vellumen, og jeg kan da løfte av overføringstapen igjen. Nå er elementene mine til kortene ferdig, og jeg er klar til å lage ferdig kortene.


Resultatet ble et julekort og et bursdagskort til ei lita jente. Begge kortene er laget med kartong fra Papicolor, og mønsterark fra Studiolight, fra seriene Woodland Winter og So spring.


Julekortet har vinylen på klar plast, slik at julemotiver fra The Art of Paper Craft synes godt gjennom fronten. Kortet er pyntet med pyntebær fra Kort og Godt, og blomster fra I Am Roses. Inni har jeg brukt en dies fra Marianne design, som jeg deretter har stanset ut "innmaten" av, slik at den passer rundt hullet i kortet. Når kortet åpnes, kommer da motivet frem i sin helhet. Motivet er virkelig lekkert, med en skikkelig nostalgisk julestemning over seg.



Bursdagskortet er laget i lilla, sand og korall farge. Banneren foran er tom, for å ha plass til alder og navn på mottakeren når det er klart. Her er det også laget vindu i fronten, men her har jeg brukt vellum slik at motivet blir litt mindre synlig. Jeg har brukt korallfargede blomster fra Kort og Godt, og hzlvperler fra Papirdesign. Motivet er et digitalt motiv fra By Digital Paper på Etsy.


PRodukter fra Marianne Design, Papicolor og Studio Light forhandles i Norge gjennom Global Hobby og Kunst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.