onsdag 20. januar 2016

Limprodukter og bruksområder

I dag vil jeg vise litt steg for steg bilder av hvordan jeg bruker forskjellige limprodukter når jeg lager layouter. I denne blogposten vil jeg kun vise bilder underveis. Dersom du ønsker å se detaljbilder av den ferdige LOen til slutt, kan du se i dette innlegget. Limproduktene jeg har brukt kommer fra Scrapbook Adhesives, som forhandles gjennom Global Hobby og Kunst.


Tidligere syntes jeg "repositionable glue" var en ganske så unødvendig oppfinnelse når det kom til scrappeprodukter. Men i virkeligheten er det veldig praktisk, og jeg bruker det nå flittig. Det midlertidige limet er perfekt til å bruke når man er underveis i prossessen. Når jeg scrapper, pleier jeg forhåndsplassere elementene først, før jeg fester alt permanent. Da er det midlertidige limet helt perfekt. Jeg limer de forskjellige elementene med midlertidig lim mens jeg plasserer. Da unngår jeg at ting forskyver seg underveis, og jeg kan også ta av og plassere på nytt med samme limet på elementene.


Det midlertidige limet kommer i en praktisk dispenser, og dras over papiret. Da slippes det mange små biter med lim, som limer akkurat så bra at det henger, men at man kan ta det fra hverandre etterpå. Dersom du limer en plass som er synlig etterpå, kan man enkelt "børste" limprikkene av igjen etterpå. (Jeg har imidlertid ikke dispenseren på på bildet, der er det kun refillen til dispenseren. Da ser du på bildet rullen der alle prikkene ligger på. )



Når jeg er fornøyd med plassering, kommer tiden for å feste det permanent. Da finner jeg frem dispenseren med permanente tapefirkanter. Denne dispenserenen har en rull med små biter dobbeltsidig tape som ligger tett i tett. Det er da enkelt å avslutte stripen med  lim akkurat der du vil ha den. Du kan også enkelt velge å punktlime ting, dersom du ikke ønsker lim langs hele lengden.



Dodzene er veldig fine å bruke når man skal lime pynt og andre småting. På denne LOen har jeg brukt dodzene til å lime fast de chipboardene som ikke skal heves med 3D-puter. Det er veldig enkelt å overføre limputene til det du skal lime fast.

 
Scrapbook Adhesive kommer også med limputer i både svart og hvit. Det er veldig praktisk å ha limputer i begge farger. Dersom du skal feste opp mørke ting, ser det mye bedre ut med mørke 3D-puter, da du slipper å se den hvite kanten av limputen bak. Og i motsatt fall når det er lyse ting du skal feste.


Den ferdige LOen:

Klistremerketeksten kommer fra 7Dots studio, og det grå mønsterarket kommer fra Studio Light, som forhandles gjennom Global Hobby og Kunst.

5 kommentarer:

  1. Flott artikkel og kjempeflott LO ! :)

    SvarSlett
  2. Great LO. Thanks for sharing the different glue types. Very interesting. Hugz

    SvarSlett
  3. Så fin LO, likte at chipboardsene går i to fargar! Takk for tips om limen :-)
    Gina

    SvarSlett
  4. Herlig Lo, og takk for mange gode tips.

    SvarSlett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.