søndag 17. august 2014

Bleiekake med tutorial

En liten baby har kommet til verden og en oppmerksomhet er på sin plass. Hva er vel flottere enn en hjemmelaget bleiekake? Moro å lage, veldig gøy å gi bort! Det beste er at en kan gjøre så lite eller mye ut av det som en selv vil. Jeg har laget en rosa bleiekake i anledning en babyshower og har etter beste evne laget en tutorial for å vise hvordan jeg gikk frem.

 

Først rullet jeg sammen en hel haug med bleier. Jeg har brukt et tynt tau til å holde dem sammen. Hadde egentlig tenkt å bruke gummistrikk, men de fant jeg ikke så da ble det slik.


Før jeg begynner å stable bleiene lager jeg et "reisverk". Jeg har kuttet til en stor sirkel av hard papp og tapet fast et langt rør i senter. Røret er fra en rull med gavepapir. Samler på alt, vet dere.


Så begynner jeg å stable bleiene. Tar en sirkel av gangen og knyter rundt med bånd for hver runde. Da holder alt seg på plass og jeg får en stabil "platform" å jobbe videre med.


Deretter begynner jeg på andre etasje. Samme fremgangsmåte.


Jeg vet at jeg vil ha en tredje etasje også, men har ikke bestemt meg helt enda for hvordan jeg skal utføre den. Jeg begynner derfor å kutte til mønsterarkene mens jeg tenker. Jeg har valgt meg et utrolig lekkert ark fra Papirdesign, og kutter dem til 4x12".


12" er ikke nok til å komme helt rundt kaken, så jeg skjøter derfor sammen to strimler. Jeg bruker en kantpunch for at skjøten skal bli litt finere.


Før jeg fester mønsterarkene kler jeg pappsirkelen i bunn med sølvfolie. Dette burde jeg selvfølgelig gjort før jeg begynte å feste bleiene, men den tanken slo meg selvfølgelig ikke.


Første etasje med bleier har fått mønsterark. Jeg har festet det til kaken med avtagbare glue-dots. Jeg har også festet en strømpebukse til etasjen med knappenåler og sløyfebånd.


Andre etasjen er utført på samme vis, med mønsterark og sløyfebånd. Her har jeg festet en body.


Har brukt knappenåler med rosa hode som passer til mønsterarket og temaet forøvrig.


Jeg valgte å kjøre på med en tredje etasje med bleier også, og har på denne festet en siklesmekke. I sløyfebåndet har jeg festet en smokk.


På toppen klipper jeg til røret og limer fast papirstriper. Her skal jeg nemlig lime fast et lokk slik at kaken holder seg stødig og stabil. Et hvilket som helst lokk, eller bunn av eske for den saks skyld, kan brukes. Jeg fant et fra en klokkeeske som jeg synes passet fint.


Jeg har lyst til å ha med en liten "svevende" tekst på toppen av kaken og finner frem bokstaver i passende farge. Jeg limer dem på litt stiv og gjennomsiktig emballasje, og klipper den ut for hånd.


Under teksten lar jeg det være igjen en tynn stolpe av emballasje, denne skal brukes til å feste teksten til prosjektet.

Jeg klipper til et motstykke som jeg limer direkte på toppen av lokket, og så smetter jeg teksten ned mellom. Jeg bruker klyper for å holde alt på plass mens det tørker.


Litt rot på rommet blir det underveis. Jo større prosjekt, jo mer rot! Nå er det bare å pynte kaken etter alle kunstens regler.


Og slik ble den ferdige bleiekaken:


Pyntet med litt blomster og halvperler der jeg syntes det passet. Lekre blomster fra I am roses og perler fra Papirdesign.



Jeg har laget et lite gavekort som jeg har knytt fast i lokket med sløyfebånd.


Kaken i sin helhet:



For å dekke over festet til den svevende teksten har jeg pyntet med mange deilige blomster fra I am roses.



6 kommentarer:

  1. Nydelig og veldig gjennomført bleiekake, Katrine.
    Gøy å få steg for steg forklaring og bilder.

    SvarSlett
  2. Herlig "bakst". Tusen takk for flott tutorial.

    SvarSlett
  3. Flott tutorial :)
    Dette er noko eg aldri skal begje meg ut på..
    Eg tykkje eit kort eller ei øsje gjer susen ;)

    SvarSlett
  4. Har alti lurt på hvordan man skulle lage en slik bleie, tuuusen takk for fremgangsmåten

    SvarSlett
  5. Utrolig flott bleiekake! Flott step by step beskrivelse. Heldig den som får denne flotte gaven :)

    SvarSlett
  6. Kjempe fin denne var. Lagde slik til ei venninde for en stund siden, gøy å lage. ☺

    SvarSlett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.