mandag 13. april 2020

Mixed Media bakgrunn - Tutorial


I dag vil jeg vise en tutorial for hvordan du kan lage Layout og kort med mixed media bakgrunn. Jeg bruker et mørkt mønsterark som bakgrunn på disse, men arket kan selvsagt være akkurat slik du ønsker, evt kan du bruke kartong. Først bruker jeg spatel og drar utover Acryl mousse fra Marabu. Jeg bruker også forskjellige stensiler for å lage ytterligere struktur på bakgrunnen. Her kan du også bruke f.eks bobleplast og maling for å lage struktur. Jeg ble litt ivrig underveis i prosessen med å lage Layouten, at jeg glemte å ta bilder av alle prosessene. Jeg har derfor laget et kort i samme stil, og bruker litt bilder underveis fra det, sammen med bildene fra layouten.


Når Acryl moussen er tørket, finner jeg frem forskjellige Art Spray fra Marabu. På disse prosjektene bruker jeg fargene Carribean, Gull, Grå, Himmelblå og Enzian.


Jeg sprayer de tre blåfargene utover arket, helt tilfeldig. Den ene flasken min er tett, og fordi jeg er litt lat på akkurat det, har jeg ikke vasket den for å åpne den igjen. Jeg bruker derfor pensel for å ta på den ene fargen. Etterpå sprayer jeg med litt vann for å få fargene til å gå inn i hverandre, og tørker deretter med varmepistol.


Da har jeg en bakgrunn som ser ut som dette, og det er klart for neste steg.


 Jeg finner frem den grå sprayen, pensel og en engangs pipette. Engangspipetter får du kjøpt billig på apoteket, og de kan brukes mange ganger før de er utslitt. (Jeg har hatt mine i flere år, og vasker de godt etter bruk) Jeg legger på godt med spray med pipetten, og fordeler det utover litt med penselen.


Deretter beveger jeg arket frem og tilbake, opp og ned, for å få sprayen til å fordele seg, og "samle" seg litt rundt det opphøyde mønsteret etter sjablongene.


Jeg bruker av og til en bit tørkepapir for å løfte av litt av den mørke fargen på toppene av mønsteret fra stensilene, dersom jeg synes det ble litt for mørkt. På den måten får man frem mer av fargen fra sprayene under. Men dette må gjøres før det har tørket, og sprayen tørker forholdsvis fort, så ikke vent for lenge om du ønsker å gjøre dette.


Deretter er det tida for å finne frem gullsprayen. Marabu har Art Spray i både gull og sølv, og disse gir en utrolig flott, dekkende farge. En stor favoritt når man trenger litt shimmer eller gull/sølv på et prosjekt. Denne sprayen må ristes godt. Jeg påfører den med pensel, da jeg liker å bare prikke på litt, og bevege på arket for å få det til å legge seg rundt mønsteret fra stensilene. Når sprayen tørker, kommer den virkelig fine gullfargen frem!


Til sist stempler jeg litt og embosser med hvitt for å lysne litt enkelte steder. Vær obs på at det av og til kan være ganske seig overflate når det er mye spray på, så embossingpulveret kan henge seg fast andre steder enn på embossing blekket. Da kan du bruke en tørr pensel for å fjerne det som ikke skal være der.


Bakgrunnen til kort brukte jeg til å lage et konfirmasjonskort. Jeg har brukt ark fra StudioLight, og flere forskjellige dies fra Papirdesign. Jeg har stanset ut "konfirmant" tre ganger, og lagt to av de over hverandre. Den siste er stanset ut i gullkartong. Tannhjulene er stanset ut i svart kartong, og så har jeg brukt gullsprayen fra Marabu, og påført tilfeldig med pensel.


Til sist har jeg sprutet litt med gullsprayen ved å bruke pinnen og banke mot fingeren. Da får man fint fordelte dråper som varierer i størrelsen, og ser akkurat så tilfeldig ut som jeg vil ha det :)


Her er layouten jeg lagde med bakgrunnen på 12x12-arket. 
Denne layouten ble publisert for en uke siden, i et felles innlegg der vi hadde latt oss inspirere av en layout. Det innlegget, og flere bilder, kan du se her





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.