onsdag 22. august 2018

Vannfargede sommerfugler - trinn for trinn

Hei dere! I dag har jeg lyst til å vise dere hvordan jeg lager sommerfuglene mine, som jeg bruker gjentatte ganger på spesielt mixed media prosjekter. De kan også fint brukes på andre  scrappeprosjekter.



Før jeg begynner min trinn for trinn beskrivelse, vil jeg bare beklage dårlig bildekvalitet! Dessverre har jeg ikke noe godt lys på hobbyrommet mitt, så det hender bildene er litt mørke.

Okei da kjører vi i gang:

Dette er hva du trenger, eller i allefall det jeg bruker:
* Akvarellmaling (min er fra Van Gogh)
* Akvarell blokk (min er fra Van Gogh)
* Vannfast blekk
* Stempelkloss og stempler du vil bruke. (Her har jeg brukt sommerfugler, men du kan fint bruke andre ting som fjær eller blomster feks)
* Vannpensel eller vanlig pensel (jeg bruker vannpensel fra Sakura KOI str M)
* Vann! 
* Tørkepapir og vårservietter,

Jeg starter med å stemple opp motivene på akvarellblokken min. Jeg lager ofte mange når jeg først er i gang! Så starter jeg fargeprosessen. 

Først enkle ensfargede sommerfugler. På bilde 1 har jeg først gått over hele sommerfuglen med rent vann, før jeg valgte blå farge som jeg forsiktig dabber på fra midten. Den ble litt for svak etter min smak, så bilde to viser neste trinn med å fylle på mer farge. Bilde tre viser at jeg har lagt til litt turkis i kantene.  Fargene flyter lett utover, så man kan lage alle slags sjateringer basert på mengde vann man bruker.

Nå snakker vi flerfargede sommerfugler, og du mixer så klart akkurat som du vil med farger. Min store dille? Lilla - blå - rosa toner. Starter med den lyseste turkise på bilde 1. Jobber på med mørkere blå-lilla fra kantene på bilde 2 og legger til litt rosa. Syntes den ble for svak, så fant litt dypere rød i stede. På denne raden har jeg ikke lagt på vann først, men jobbet på tørt papir og klemt litt og litt vann ut av penselen. Da blir fargene sterkere og flyter litt mindre utover.

Min tredje teknikk er å først legge fargen på (bilde 1), deretter spraye masse rent vann på motivet (bilde 2). At det flyter utover gjør ingenting, det bare tørker jeg opp med litt papir. På bilde 3 har jeg lagt til litt gult i tillegg. Syntes fargen ble for svak og la på mer oransje på bilde 4, før jeg slo til med rød på bilde 5!

Noen ganger går det ikke helt som planlagt! Bilde 1 viser at jeg klusset litt til, og ble ikke fornøyd... Men frykt ikke. Bilde 2 viser motivet etter bruk av våtserviett :) Like fin og klar til ny start. Om fargene blør litt på utsiden av motivet gjør ingenting, for motivene klipper jeg ut til slutt.



Til slutt en super enkel teknikk: Legg på vann på arket ditt, fyll på med farger etter ønske. Nå kan du bevege fargene som du vil, spraye mer vann på, tørke litt her og der om du vil ha de mer duse. Når fargene er tørket, stempler du på motivene dine slik:


Til slutt den kjedeligste jobben da, å klippe ut motivene så de er klare til bruk. Dette er valgfritt, men jeg liker best å ha de ferdig klippet og oppbevart i en mappe slik at jeg bare kan plukke når jeg jobber med prosjektene mine.

Resultatene:

Bildet over viser sommerfugler fra siste teknikk med å male arket først. Mindre markante overganger, nydelige sjateringer.

Bildet over viser sommerfugler fra de første teknikkene med vann først og pensel etterpå.

Takk for at du tok deg tid til å se igjennom innlegget, og legg gjerne igjen en link dersom du prøver selv, slik at vi får se resultatet :D

1 kommentar:

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.