søndag 4. oktober 2015

Lollipop-kort (tutorial)

Lollipop-kort så jeg for første gang inne i Rita sin blogg. Måtte jo selvfølgelig prøve på å lage slike jeg også, og det er så utrolig moro. Og så anvendelige de er, tro det eller ei ;-) Kjempefine å putte i gavepakninger, i blomsteroppsatser/buketter eller innunder gavebåndet på gaven.



Tenkte jeg ville vise hvordan man kan lage slike, for dette er ikke vanskelig.

Navnet lollipop-kort kommer av at de har form som en kjærlighet på pinne. Pinnen er et papirsugerør og formen på kortet er rundt.

Jeg har valgt å bruke juleark fra Yuletide-serien fra 7Dots Studio til kortet mitt;


Lollipopkortet får en veldig fin opphøyd effekt ved å bruke en rosett. Denne kan du fin kutte til, prege og brette helt fra scratch. Ellers er det veldig enkelt og greit å bruke rosett-dies. Jeg har brukt Decorative Strip Die – Paper Rosette fra Sizzix og Tim Holtz. Sizzix har også flere andre spennende varianter av rosetter: 


Denne diesen kutter ut stripen, og preger brettekantene som du bretter som et trekkspill- den kutter også ut en sirkel som du kan montere rosetten på;


Her har jeg festet trekkspillet mitt sammen til en sirkel. Bruk et lim du stoler på, eller en stiftemaskin. Stiften kan enkelt gjemmes bak noe pynt og stæsj senere i prosessen. På sirkel-diecutsen har jeg tatt både litt dobbeltsidig tape og flytende lim. Bruker ofte begge deler siden den dobbeltsidige tapen holder prosjektet på plass, mens det flytende limet tørker;


Så bretter jeg trekkspillsirkelen ut til en rosett og fester denne til sirkeldiecutsen som ligger klar med lim:



Og rosetten er klar til videre dekorering.


Jeg har endel papirsugerør, det kan jeg innrømme. Men allikevel så er det ofte jeg ikke har akkurat i den fargen jeg kunne tenkt meg, rare greier ;-)

Men jeg har også en god del washi-tape, så da kan man enkelt løse problemet. Surr washi-tape i ønsker farge på et papirsugerør:


Vipps så har du et "nytt" papirsugerør, som dette med nydelig glitrende washi fra Global Hobby og Kunst.

Jeg begynner nå med resten av toppen på lollipopen. Stanser ut ønsket bakgrunn til rosetten. Her ahr jeg brukt dies fra Marianne Design; COL1362 Snow Globe 39991362 og CR1251 Hjertesirkel 39991251. Den helt enkle sirkelen stanser jeg ut to av, slik at jeg har baksiden til kortet også.


Så monterer jeg forsiden, med sirkel, blondesirkel og rosett;


Sugerøret trykker jeg denne gangen flatt der hvor det kommer til å havne mellom forsiden og baksiden på kortet. Her finnes det flere løsninger, etter hvordan man ønsker kortet sitt.


Så limer jeg forsiden og baksiden sammen, med den flate enden av sugerøret i mellom, også her bruker jeg både dobbeltsidig tape og flytende lim;


Og nå er det selve pyntingen igjen, og som vanlig er det KUN fantasien som setter grenser her. Jeg har brukt ferdige elementer fra Yuletide-serien på mitt jule-lollipop-kort:




På baksiden kan du ha skrivefelt, eller som jeg har gjort her brukt tags til skrivefelt utenom, og festet personlig stempeltrykk på baksiden av lollipop-kortet;



Håper dette kunne være til litt inspirasjon og del gjerne link med oss om du lager din egen variant :-)




6 kommentarer:

  1. Så flott med tutorial...også så flott det lollipop-kortet er :D
    Farlig å se her.....blir så mye må-ha etterhvert..... "fnis" :D

    SvarSlett
  2. So pretty. Great tutorial. Love the glittery straw. Hugz

    SvarSlett
  3. Takk for inspirasjon og tips om washi og sugerør :)

    SvarSlett
  4. Så flott må snart prøve meg på ett slik type kort jeg også. Takk for inspirasjonen. Vet om en dies jeg nå bare må ønske meg :-)

    SvarSlett
  5. Så flott må snart prøve meg på ett slik type kort jeg også. Takk for inspirasjonen. Vet om en dies jeg nå bare må ønske meg :-)

    SvarSlett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.