søndag 21. februar 2021

Babylayout - Steg for steg

 I dag vil jeg vise en slags steg for steg på denne layouten, som jeg først viste i innlegget om rubons. Det opprinnelige innlegget finner du HER. Layouten har mye rubons på. Jeg har ikke vist hvordan jeg har påført de, ettersom det er nøyere forklart og vist i det første innlegget. Jeg har heller ikke vist så mye av den siste pyntingen. Der pleier jeg prøve meg litt frem, legge ting litt her og der, flytte litt på osv, før jeg finner den plasseringen jeg vil ha. Så det er ikke så enkelt å få vist på bilder ;) Jeg har derfor konsentrert meg om hvordan jeg bygger opp starten på layouten. 

Jeg starter med å kutte til litt resteark i de fargetonene jeg ønsker å bruke, som matter til bildet. Ettersom jeg ønsker å ha treverkark på øverste del, river jeg et ark skrått i to for å få en litt røff kant, og finner frem kartong som er stor nok til at det til sammen blir 12x12. (Jeg pleier sjelden bruke en hel kartong bak, dersom halve layouten er dekket av mønsterark. Da kutter jeg av det som blir skjult bak, så jeg kan bruke til et kort senere, eller til en annen layout)

Jeg legger bildet ca der jeg vil ha det, og merker av forsiktig med en blyant. Da er det enklere etterpå, når jeg skal ha på akvarellmaling, å vite hvor jeg bør la det renne mer nedover og hvor det skal være mindre farge. 


Jeg påfører akvarellfarger med pensel, og lar det renne litt. Jeg tar gjerne på farge i flere omganger, og tørker mellom "lagene" med en varmepistol, slik at det er enklere å kontrollere at det blir passelig mengde.  Når jeg føler meg fornøyd med mengden, bruker jeg penselen til å lage litt dråper også, før jeg tørker det hele grundig. Dersom arket blir bulkete, kan det ofte hjelpe å tørke fra begge sider mens det ligger nede. Bare pass på at underlaget da tåler varmen, slik at du ikke ødelegger pult eller kuttematte. 



Nå er jeg fornøyd med malingen, og finner frem litt ekstra ark, og litt osteklut. Fortsatt ligger det bare foreløpig plassert, uten at noe er festet. 



Når jeg har laget clusteren som skal bak bildet/bildene, pleier jeg stifte arkene fast i hverandre. Jeg passer på å stifte slik at det lander bak bildet, og dermed ikke blir synlig. Jeg synes stifter kan være veldig stilig på, så kan gjerne legge til noen synlige også, men som en hovedregel er det alltid skjulte stifter på mine layouter som holder arkene samlet. Det lille kortet er klippet ut av et mønsterark.




Nå har jeg kommet til selve pyntingen. Jeg finner frem de rubonsene jeg ser for meg at jeg kan bruke til layouten, og legger de utover så det er enkelt å holde oversikt. Noen ganger ønsker man å bruke rubons som "løs pynt", slik jeg har gjort med rubonsen under. Jeg påfører den da på et litt nøytralt mønsterark, og klipper den ut etterpå. Da kan den brukes som en innstikkspynt mellom lagene. 



En stor fordel med rubins, er at man også kan legge den delvis over annen pynt. Jeg hadde lyst å bruke akrylpynten i kombinasjon med rubonsen. For å få det mest synlig, valgte jeg derfor å sette rubonsen delvis oppå akrylordet. Jeg prøvelegger først for å se plasseringen, før jeg stifter fast ordet, og påfører rubonsen. 

Deretter er det småpynten som jeg stikker litt her og der. Jeg har stanset ut en bærkvist fra Papirdesign i glitterkartong. Jeg bruker også litt rubons som jeg stikker delvis inn under papirene før jeg rubber de på. Og ellers pynter jeg med litt utklippet papirpynt, noen puffy stickers og en tekstrunding. 

Detaljer:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.