fredag 26. februar 2021

Mixed Media-lerret i blått

 I fjor ble min niese nummer to konfirmert. Da konfirmasjonen ble utsatt pga Covid-19, fikk jeg litt ekstra tid til å lage en spesiell konfirmasjonsgave fra tante. Som jeg laget til min andre niese, måtte jeg også lage til Maria Sol. (Hun har samtykket til å bli vist frem i bloggen i form av gaven sin, takk for det <3).

Jeg elsker Mixed Media, og det er i grunn alt for sjelden jeg lager lerret som dette. Det er SÅ gøy! Her kommer et bilderas og beskrivelse av prosess og produkter brukt underveis:


Først en liten produktliste:
Amsterdam Akryl Standard i følgende farger: Ultra marine, Cobolt blue ultramarine, Kings blue, Turquoise blue, Sky blue light, Brilliant blue og hvit.
* Til liming av elementer: Amsterdam Gel Medium Matt.
* Elementer til oppbygging av dekor: Div chipboards fra bl.a Dusty Attic, Knapper, trerammer, bølgepapp fra Folia
* Tekst- plakett fra Tim Holtz.
* Hvit sytråd.


Lerretet er bygget opp gradvis og med mye tørketid mellom lagene. Først grunnet jeg hele flaten med sort gesso. Deretter festet jeg bølgepapp. Jeg har tatt ut alle chipboards-elementer og grunnet disse før jeg limer de på. Alt ble malt sort, før jeg malte elementene hvite for å gjøre de mottagelig for farger. Den runde rammen og "Hope" grunnet jeg uten å feste på lerretet, siden bildet skulle under rammen.


Når alle elementer var på plass, var det bare å gå i gang å bygge opp gradvis med ulike blåtoner. Fargene er inspirert av bildet, og fokuset har vært på å beholde den lyseste tonen midt på feltet, og bygge mørkere toner utover bildet. Under chipboardene har jeg forsøkt å skape skygger med sort og mørk blå.



Ingen finish uten noen små elementer: Hvit sy tråd og ikke minst: Splasj og splætt med utvannet hvit gesso. 


Alle de flotte produktene fra Amsterdam, Folia og Staz distribueres av Global Hobby og Kunst her i Norge. Besøk gjerne deres hjemmeside for å finne din nærmeste forhandler.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.