mandag 21. mai 2018

LO-bakgrunn med akrylmaling, en liten steg-for-steg

Heisann!
I dag kommer det en enkel liten steg-for-steg fra meg om hvordan man kan lage tøffe bakgrunner med blant annet akrylmaling.

Til min bakrunn har jeg brukt:
-Hvit kartong
-Spattel (du kan også bruke pensel)
-Amsterdam akryl i 3 lillatoner:
1. Permanent blue violet 
2. Ultramarine violet
3. Ultramarine violet l.t.
-Amsterdam ink - Light gold
-Marabu Mixed Media art spray - gull
-Versafine stempelpute


Jeg starter med å påføre den mørkeste fargen og har valgt å bruke spattel for å påføre den på kartongen. Jeg synes spattelen gir meg god kontroll på malingen og hvor tykt/tynt jeg ønsker den påført, samt at jeg denne gangen ikke ønsket synlige penselstrøk på mitt prosjekt.

I og med at jeg påførte den mørkeste fargen ganske tynt så kan jeg relativt kjap påføre neste farge. Denne påfører jeg litt tykkere for litt mer struktur og dybde i bakgrunnen, og det bruker derfor litt lenger tid på å tørke. Her kan man bruke varmluftpistol for å fremskynde tørkeprossesen, men jeg foretrekker lufttørking for minst mulig krølling/bølging av kartongen.

 Den siste fargen påfører jeg litt mer flekkvis, men med fortsatt ganske tykt lag enkelte steder.

 Når lagene med maling er godt tørket drypper jeg Amsterdam ink over. Denne flasken har en pipette i lokket som er ypperlig å bruke til dette.

 Når inken er helt tørr finner jeg frem stempelet jeg ønsker å bruke. Her kan man selvfølgelig bruke en kombinasjon av flere stempler om man vil det. Jeg stempler i sort over områdene med maling og pittlitt forbi kanten og over på den hvite kartongen. Nå er bakgrunnen klar!

 Jeg har brukt et lite bilde på LOen min, str. 3"x3". Skulle jeg brukt et større bilde ville jeg nok laget malingsklyngene på bakgrunnen litt større så ikke bakgrunnen hadde blitt helt borte. Siste hånd på verket ble splatter med gullsprayen fra Marabu.

 Noen detaljbilder til slutt.


Håper du hadde glede av denne raske steg-for-steg beskrivelsen. Teknikkene kan jo selvsagt brukes på kort, lerret og andre prosjekter også.

Produkter fra Amsterdam, Marabu, Versafine og Studiolight distribueres i Norge av Global Hobby og Kunst. Ta gjerne kontakt med dem HER for å finne din nærmeste forhandler.

Ønsker dere en kreativ dag!


1 kommentar:

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.