tirsdag 25. september 2018

Mandala med penn og akryl - trinn for trinn

I dag kommer det en trinn-for-trinn veiledning på hvordan du kan trylle om en sliten forside av en artjournal, til et lite kunstverk! Teknikken kan så klart brukes på andre prosjekter også: Kort, Layouts, Lerret? Kun fantasien som setter grenser.



Jeg forsøkte å piffe opp forsiden på art journalen min, men det ble ingen suksess gitt:

Dette må vi gjøre noe med! Her er utstyret jeg benytter i trinn-for-trinn veiledningen min:

* Underlaget til det jeg vil dekorere ( i dette tilfellet en art journal).
* Akrylmaling i ønskede farger, jeg bruker Amsterdam sine lekre farger.
* Sort og hvit akrylmaling.
*En passer, en runding eller noe å tegne etter.
* Sakura Gelly Roll penner i sort og hvit (de hvite er str 08 og 10).
*Sakura Pen-Touch 1,0 fine point i sort.
*Malepensel.
* Dotting tool (som jeg ikke vet hva heter på Norsk).
* En bit svamp.


Trinn 1: preparere siden. Da jeg bruker akrylmaling og ikke skal grise med vann, dropper jeg gesso i dag. Legg litt farge på svampen, "dubb" med svampen til du får fargebildet slik du vil ha det. Dette vil skinne igjennom i  mønsteret til slutt.

Trinn 2: lage ringene du skal jobbe inni. Her har jeg brukt passer: Plassert spissen i midten på hjørnet og jobbet med utover med ca like lang avstand mellom ringene.

Trinn 3: Marker ringene med sort pen eller tusj. Jeg prøvde meg litt frem, og landet på Sakura Pen-Touch 1,0mm som beste alternativ av de tre på bildet. Vil du ha finere linjer, går du ned til micon eller gelly roll. 

Trinn 4: Droodle i veg! Nå er det om å gjøre å få litt former på plass. Jeg velger å lage mønster i annen hver ring til å begynne med, og passer på å ikke ha like former etter hverandre. (feks her er det runde på første, trekanter på neste osv). 

Jeg fortsetter droodle utover ringene, til jeg føler at jeg har oppnådd de mønstrene jeg ønsker meg. Og her kan du jo variere i det uendelige, ned til bittesmå detaljer om du ønsker.

Trinn 5: Skape kontrast. Det gjør jeg med å male med sort akryl utenfor området jeg har droodlet på. Det er litt synd å male over de fine fargene, men det gjør susen ;)

Etter trinn 5 ser prosjektet slik ut. 

Trinn 6: Highlights! Nå skal det skapes kontraster på alvor. Jeg testet Gelly Rolln 10 og Gelly Roll 08, men fant 10 best til dette prosjektet. Og nå er det bare å droodle i veg igjen. Legge lyse felter rundt de mørke, inni og utenpå, der det føles naturlig. Prøve å skape litt liv.

Slik ser siden min ut når jeg har fått jobbet litt med pennen min. Må bare skryte litt ekstra av Sakura sine produkter, de er superfine å jobbe med. Synes så godt, og lett å legge utenpå andre medier.

Trinn 7: Dotter! Jepp, nå skal vi lage dotter i store og små utgaver. Her bruker jeg sort akryl maling og dotting tool.

Så er det bare nå dotte i vei. Jeg dypper ganske ofte i malingen, men for å få mindre og mindre dotter er det nok å dyppe en tur i malingen før man dotter i vei. Gjenta prosessen med hvit akrylmaling til slutt, og så skal du sitte igjen med et lite kunstverk :D



Produktene jeg har brukt i innlegget: Amsterdam akryl maling, Sakura penner og Marabu akryl. Alle produkter føres gjennom Global Hobby og Kunst.

2 kommentarer:

  1. Utrolig flott og virkelig moro å se det fra starten av. Knallfint altså! :)

    SvarSlett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.