onsdag 20. mai 2020

Lag din egen art journal av konvolutter - tutorial

Hei!

I dag kommer et langt og bildetungt innlegg fra meg.
Jeg vil vise hvordan man enkelt kan lage sin helt egen art journal fra bunnen av. 
Man kan selvfølgelig bruke boken til noe helt annet enn art journaling også, det er opp til en selv.

Dette trenger du:
-Konvolutter i lik størrelse, partall.
Antall velger du etter hvor tykk bok du ønsker.
Jeg har brukt nærmere 40 stk. Noen vanlige hvite- og kremfargende,
og noen ekstra fine turkise fra Staz.

-Et godt og fleksibelt flytende lim.
Jeg har brukt Hobbylim.
-Sterk dobbelsidig tape
Jeg har brukt 3L Extreme Tape. 
-Vanlig dobbelsidig tape
Jeg har brukt 3L E-Z Runner Grand Permanent Strips.

- Det kan også være praktisk med en form for klyper eller presse, og en stabel med bøker lett tilgjengelig.
-Litt tykkere papp, som type baksiden av en tegneblokk eller liknende.
Jeg har brukt et chipboard ark, ca. 2 mm tykk.
-12x12 str mønsterark, antall kommer an på størrelsen av konvolutten
Jeg har brukt et mønsterark fra Studio Light som ser ut som lær, her velger man helt fritt etter hva man liker. Det viktige er at det ikke må være for tykt, for da kan det lett sprekke når vi skal brette det.

Hobbylim og produkter fra Staz, 3L og Studio Light distribueres i Norge av Global Hobby og Kunst.

Jeg har brukt noen vanlige kjedelige konvolutter i krem og hvit, og noen herlige knæsje turkise konvolutter fra Staz for å friske det hele litt opp. Disse Staz konvoluttene kommer i sett sammen med ferdigbretta kortbaser, og noen av disse kortene skal jeg også bruke til noe lurt.
 

I første steg setter jeg sammen konvolutter i par. Man legger konvoluttene med åpningen mot hverandre og trer klaffen fra den øverste konvolutten i åpningen til den nederste konvoluten.


Og da ser det slik ut. Hvis du ønsker å bruke lim til å feste klaffen inni konvolutten så gjør gjerne det, men det er ikke nødvendig.


Så bretter men den øverste konvolutten slik at den blir liggende over den den nederste konvolutten. Da skal det se slik ut. Klaffen som stikker ut er fra den nederste konvolutten. Gjenta disse stegene til du har laget ønsket mengde med par av konvolutter.


 Her er mine ferdige konvolutter i par. Jeg har bunket dem etter farge, så blir det lettere å holde orden når vi i neste steg skal sette de sammen.
 

 Nå skal vi sette sammen parene av konvolutter til det som blir signaturer inni boken. De settes sammen på liknende måte som parene ved at man legger parene med åpningen mot hverandre, trer den øverste inni og bretter tilbake.


Da blir det seende slik ut. Med samme metode fortsetter man å sette inn flere konvolutt-par til man synes den virker ok tykkelse. Vi skal bruke klaffen som stikker ut fra det nederste konvoluttparet til å lukke signaturen, så brett denne opp innimellom og sjekk at den ikke blir for tykk. Jeg brukter syv konvolutt-par i hver signatur. 


Her er mine to signaturer, ferdig stablet med 7 konvolutt-par i hver. Jeg har mikset krem, hvit og turkis litt tilfeldig i begge to.


Neste steg er å lukke/lime signaturene. Frem med flytende lim, ekstra sterk tape og klyper.


Det er lurt å på forhånd brette klaffen over og lage litt tydelige brettemerker i klaffen, da blir det lettere og mindre klin med limet etterpå. Og press konvoluttene ganske godt sammen slik at de blir limt sammen relativt stramt. Jeg bruker flytende lim i det partiet som skal lime sammen selve ryggen av signaturen, og ekstra sterk tape på selve klaffen.


Når jeg har fått på plass limet og brettet klaffen på plass setter jeg ryggen i press med klyper. La det tørke godt.


Neste steg er å lage selve bokpermen. Først kutter jeg til pappen til for- og bakside slik at den blir pittelitt større enn signaturene. Så må man kutte til en bit til ryggen. Her må man nesten ta det litt på øyemål og måle med tykkelsen på de signaturene man har laget. Pittelitt ekstra plass i ryggen er ok, men ikke mye da det da er lettere for at sidene revner da de må strekkes for langt for å åpne boken ordentlig. Jeg klarte å lage ryggen min for bred til dette prosjektet, og endte derfor opp med å lage en ekstra signatur med 4 konvolutt-par.


Neste steg er å finne ønsket mønsterark til permen. Jeg har lagt pappen oppå bare for å sjekke at et ark er nok. Ved større konvolutter må man nok regne med å skjøte to mønsterark for å dekke permen.


Jeg kutter av mønsterarket slik et det blir en grei kant rundt. For penest resultat bør ikke denne være for smal da den skal brettes inn senere. Jeg limer fast pappen på baksiden av det mønsteret jeg ønsker at skal vise utenpå. Jeg bruker her dobbelsidig tape for umiddelbart feste sammen med flytende lim som er sterkere i lengden. Husk å ha et lite mellomrom mellom ryggen og for- og baksiden. Prøvebrett gjerne før du limer slik at du vet at mellomrommet er passelig og at ikke pappbitene krasjer i hverandre.


Jeg legger så en stabel med bøker oppå mens det tørker.


Når det har ligget i press og tørket en stund skal kantene brettes inn. Klipp skrått ved hvert hjørne, ikke klipp noe langs ryggen.


Brett så stramt du klarer over. Jeg fester med ekstra sterk tape i kombinasjon me flytende lim.


Bruk en pregekniv til å prege mønsteraket over mellomrommet mellom pappdelene.


Brett deretter permen forsiktig sammen.


Nå skal signaturene snart limes på plass i boken, men først limer jeg signaturene fast i hverandre. Da bruker jeg dobbelsidig tape i kombinasjon med flytende lim, og limer den bakerste siden i den ene signaturen fast i den øverste siden til den andre.
 

Når signaturene er limt sammen skal vi lime de fast i bokpermen. Veldig viktig at signaturene limes kun i bokpermens for- og bakside, og ikke i ryggen. Jeg begynner med baksiden. Tar dobbelsidig tape og flytende lim på den bakerste konvolutten og plasserer den ned på pappen slik at det blir jevnt mellomrom oppe og nede, og helt tett inntil kanten på pappen som vender mot ryggen.


Så påfører jeg samme type lim på den øverste konvolutten og bretter bokpermen over.


Da er signaturene limt i for- og bakside, men ikke i ryggen, og skal se ut som på bildet under her.
 

Nå er boken klar til bruk, men jeg ville tilføre noe litt ekstra med de ferdigbretta kortene som fulgte med de turkise konvoluttene. Jeg har festet dissene kortene som ekstra sider og utbrettbare flapper enkelte steder i boken min. Jeg har festet de på to forskjellige måter. På bildet under her har jeg limt kortet slik at det bretter seg innover. Når man da bretter det ut blir det som en forlengelse av siden og man får mer plass å jobbe på.


Den andre måten jeg har festet disse kortene på er inni selve konvoluttåpningen. Da fungerer kortet som en ekstra side mellom to konvolutter.


 Nå er boken min ferdig. Et lite bilderas følger under.






 

Håper du likte min tutorial. Hvis noe er uklart, ikke nøl med å spørre!
Nå gleder jeg meg til å ta boken min i bruk. Følg med fremover, så dukker det kanskje opp noen sider.

Ønsker dere en fin dag!




3 kommentarer:

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.