onsdag 20. februar 2019

Steg-for-steg mixed media kort med akvareller

Hei!
I dag vil jeg dele en steg-for-steg beskrivelse på mixed media kort med akvareller. 

Materialliste:
-Tags fra klesplagg eller liknende (papirrester og ferdigkjøpte tags kan også brukes)
-Pensler
-Varmluftpistol (ikke en nødvendighet, men det gjør prosessen litt raskere)
-Dies, blomster og diverse pynt etter eget ønske

1: Skjær til kartong i ønsket størrelse. Jeg skal lage kort i str. 4x8 inch og 4x6 inch, og skjærer derfor til to biter som er ørlite mindre enn det. Finn frem tags og lim. Jeg bruker både tapedispenser med dobbelsidig tape og flytende lim. Tapen fester umiddelbart så ikke ting sklir rundt på arket, mens den flytende limen har bedre hold når vi etterhvert skal i gang med maling.

2: Lim tags på kartongen. Jeg finner det mest naturlig å starte med en stor tag, som senere gjerne blir holdepunkt for pynt og diverse, og jobbe ut fra den. Jeg limer fast tags i flere retninger og lar de gjerne overlappe ytterkanten.

3: Slik ser mine to ut etter at alt er limt på. Etter at limen har tørket sånn noen lunde skjærer/klipper man bort det overflødige. 

4: Nå er det klart for grunning! Jeg maler to strøk med gesso og lar det tørke godt mellom hvert strøk. Her kan man hjelpe på med varmluftpistol om man ønsker. Bare husk at de forskjellige tagsene man har limt på kan reagere ulikt på varmen, noen har kanskje et tynt plastlag og vil derfor kunne boble seg, så vær forsiktig.

5: Nå er det klart for akvareller! Litt av teksten/designet på noen av tagsene skinner fortsatt gjennom etter to strøk med gesso, men det synes jeg bare tilfører enda en ekstra dybde til kortet. Hvis du foretrekker en helt hvit bakgrunn så legger du nye lag med gesso inntil du er fornøyd.

6:  Jeg har brukt to forskjellige metoder på kortene mine. Til venstre har jeg sprayet bakgrunnen med vann først og deretter tilført farge med pensel. Da glir fargene mer i hverandre og resultatet blir gjerne mer uforutsigbart. Jeg liker denne metoden når jeg ikke har noen spesiell plan for kortet, og når jeg ønsker at fargene skal gli fint i hverandre. Til høyre har jeg brukt våt pensel med farge og malt direkte på tørr bakgrunn. Da har du mer kontroll på hvor fargen havner, men samtidig blir det vanskeligere å få fargene til å gli naturlig i hverandre. På dette kortet kjører jeg monokromatisk rosa og da blir ikke overgangene noe problem for meg. Jeg har også malt en hjertetag som skal bli en del av pynten på det rosa kortet.

 7: Jeg tilfører farge i flere lag til jeg er fornøyd, så tørker jeg prosjektene med varmepistol.

8: For enda litt mer liv i bakgrunnen splatter jeg maling over. OBS! Må være tørre bakgrunner, ellers siver malingen utover og blander seg med resten av bakgrunnen. Tørker igjen godt med varmluftpistol og så er de klare for pynting!



 Da jeg skulle pynte dette første kortet falt øynene mine på et frimerke og en varedeklerasjon jeg hadde liggende og det var en perfekt fargematch til min bakgrunn. Jeg krøllet og rev litt i deklerasjonen før jeg limte den på kortet. Innunder den har jeg brukt en av mine absolutte favoritt chipboards fra Scrapiniec.

Bladgrenene er stanset ut med en Sizzix die i lysegrønt mønsterark fra Studio Light. Stor blomst fra Prima, små blomster fra I Am Roses.

Tekststriper er klistremerker fra Tim Holtz.

 Og slik ble det rosa kortet. Hjertet er limt på bakgrunnen med et lag tyll mellom.

Blad/fjær pynten med bling jeg har brukt her er ferdigkjøpt.

Jeg fikk litt blod på tann da jeg hadde laget ferdig disse to kortene, så jeg startet like så godt hele prosessen på nytt og laget tre kort til. Her kommer et lite bilderas av dem. Det er de samme produktene som går igjen stort sett, så derfor ingen nærmere beskrivelse.







Håper du fant inspirasjon i dagens lille steg-for-steg.

Hobbylim og varmepistol, samt produkter fra Papicolor, 3L, Marabu, Royal Talens, Sizzix og Studio Light distribueres i Norge av Global Hobby og Kunst. Ta gjerne kontakt med dem HER for å finne din nærmeste forhandler.

Ønsker dere en god dag!

5 kommentarer:

  1. Så nydelige kort , takk for flott inspirasjon

    SvarSlett
  2. Utrolig fine! Tusen takk for tutorial 😘

    SvarSlett
  3. Så flotte kort du har laget, og for en fin tutorial :-)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.