lørdag 1. august 2015

Fra skisse til ferdig LO - tutorial/steg for steg

Jeg har nesten alltid en skisse for hånden når jeg skal lage en LO.  Noen ganger lar jeg meg bare løst inspirere av skissen, mens andre ganger bruker jeg den som utgangspunkt for oppsettet mitt.  Ofte begynner LO-en å leve sitt eget liv etter hvert, slik at man ikke nødvendigvis kjenner igjen oppsettet fra skissen i det ferdige resultatet.

Mange tenker at skisser skaper begrensninger i forhold til oppsett, plassering av bilder, pynt osv og dermed bremser den kreative prosessen.  Jeg vil heller si at skisser inspirerer meg til å tenke muligheter, og det er det jeg vil prøve å vise med dette "steg for steg" innlegget.

Jeg har valgt en skisse fra skissesamlingen vår hos Scrappelyst, og vil ta utgangspunkt i den. Det er en forholdsvis enkel, men detaljert skisse.  Den kan følges helt slavisk om man ønsker det, eller man kan velge å ta seg litt mer "kreativ frihet".


På bildet under, ser dere min tolkning.  Det er ikke sikkert alle kjenner igjen skissen sånn umiddelbart, for ved første øyekast er ikke LO-en veldig lik.  Nedenfor viser jeg derfor "steg for steg" hvordan jeg kom frem til dette resultatet.



En skisse er et utgangspunkt.  Den kan snus og vendes på i alle mulige retninger. Har man en skisse, har man altså ikke bare et oppsett å gå ut fra, men mange.  Nedenfor ser dere et utvalg varianter av skissen jeg har valgt.  Jeg har satt et grønt kryss ved det oppsettet jeg har valgt å ta utgangspunkt i for min LO. For å finne de ulike mulighetene, har jeg "lekt meg" med "vend og roter" verktøyet i
word :-)


Når jeg har funnet en skisse jeg ønsker å bruke, er neste steg på veien å finne frem bilder.  Jeg skriver ut alle bildene selv, noe jeg synes er veldig praktisk.  Da kan jeg skrive dem ut i nøyaktig den størrelsen jeg ønsker.  Bildene jeg har brukt på denne LO-en er feks. 5,3*7,9 cm.

På skissen er det satt av plass til 2 små bilder og jeg hadde 4 jeg ønsket å bruke.  Jeg kunne selvfølgelig valgt bort 2 av dem, men ønsket ikke å gjøre det siden de alle var en del av "historien". Jeg valgte derfor i stedet å bruke alle 4 bildene, men la dem henge sammen to og to. På den måten fikk jeg beholdt litt av det samme uttrykket som på skissen, samtidig som jeg fikk med alle de bildene jeg ønsket.

Da er det tid for å sette i gang med selve LO-en.  Første steg er å finne papir som passer til bildene. Jeg bruker ofte farger, tema og stemning som utgangspunkt når jeg velger papir.  Jeg plukker gjerne papir fra flere kolleksjoner til samme LO, og henger meg ikke opp i om arket opprinnelig er tenkt til bryllup, jul osv.  Arkene jeg plukker ut blir et utgangspunkt når jeg starter på LO-en, men ofte endrer jeg litt etterhvert som LO-en begynner å ta form.


Nedenfor ser dere hvordan jeg har skåret til mønsterarkene og lagt papir og bilder slik jeg tenker meg at oppsettet skal være.  Som dere ser, har jeg allerede gjort litt endringer i forhold til papirvalg.  De to mørkeste arkene ovenfor er byttet ut.


Mønsterarket med de små trekantene er blant mine favoritter. Det blir så kult når man skjærer det til med skalpell, så det er det neste jeg gjør:


Etterpå finner jeg frem stempelpute, diverse medium, mist og stensiler.  Det er tid for å skape litt struktur og "gi liv" til bakgrunnen. Jeg bruker blant annet Akryl Mousse fra Marabou, som forhandles av Global Hobby og Kunst.


Men før jeg begynner med dette, markerer jeg omtrent plassering av bilder og mønsterpapir på bakgrunnen. Til det bruker jeg washitape, gjerne i en farge som passer sammen med resten av LO-en. Da trenger jeg ikke fjerne den etterpå, og skulle den vise et eller annet sted på LO-en, gjør det ingenting.  

Nedenfor ser dere den foreløpige bakgrunnen:


Etter hvert vil jeg også bruke stempler på LO-en.  Jeg har derfor plukket frem forskjellige stempelplater som jeg tror vil passe:



Ingen LO uten feiltrinn...
Jeg så for meg at det ville bli fint å stemple langs kanten på LO-en med et av bakgrunnsstemplene fra platen "Hei på deg".  I etterkant så jeg at stemplingen ble altfor fremtredende.  Jeg valgte derfor å kamuflere den litt med et lag gesso:

Bakgrunnen er ferdig og jeg kan lime på mønsterark og bilder. Kantene på mønsterpapiret rufser jeg først til med en edgescraper.


Nå begynner LO-en å ta form...


Det er tid for å få plassert tittelen. Etter å ha sett Linda i aksjon på scrappetreff, har jeg tatt i bruk hennes geniale metode for å få den riktig plassert: Jeg limer bokstavene på en linjal og flytter dem rundt på LO-en til jeg er fornøyd.


Jeg tenkte først at det ville være fint med hvite bokstaver, men etter å ha flyttet dem litt rundt på LO-en syns jeg ikke de kom til sin rett noe sted.  Tittelen forsvant liksom blant alle de andre elementene. Det ville være dumt å ikke få bruke de bokstavene jeg allerede hadde tatt av brettet, så i stedet for å finne nye bokstaver, farget jeg de med svart Promarker.


Her er hele tittelen på plass. Jeg har brukt store og små klistremerkebokstaver, samt et stempel fra stempelplata "Til han". Som dere ser har jeg også valgt å avvike fra skissen når jeg plasserte tittelen, og plassert den der hvor teksten egentlig "skal være".


Neste steg i prosessen er pynting.  Jeg pleier ikke bruke så mye stæsj på LO-ene mine, men litt stempler, chipboard og dotter er fint.

Jeg stemplet opp et par filmstriper fra platen "Kamera", klippet dem til og limte dem i underkant av det ene mønsterarket.  Hos tannlegen tar man jo ofte bilder, så da synes jeg det passet godt å pynte med filmstriper.  Jeg limte også på noen dotter for å skape litt balanse.


En chipboardstjene, litt flere dotter og litt stempling, så var LO-en ferdig pyntet. Stemplingen direkte på bakgrunnen er 2. og 3. grads stempling (lært av gamle feil med for fremtredende stempling).

Siste steg på veien, og et av de viktigste, er for meg teksten. Gjennom teksten får jeg frem historien i bildene.  Jeg varierer mellom å skrive for hånd og på maskin. På denne LO-en var det såpass mye informasjon jeg ønsket å få med, at jeg valgte å skrive på PC.

Jeg skar til tekststriper og limte dem på LOen der hvor tittelen opprinnelig skulle være.



Da var LO-en ferdig og jeg er godt fornøyd med resultatet. Kjenner dere igjen skissen?


Produkter fra Papirdesign:
Ark: PD 15032 - Endelig gift, PD 15994 - Klok og talentfull, PD 14091 - Dataspill, PD 13838 - Bark
Stempel: PD 13769 - Digg, PD 14959 - Til han, PD 13800 - Kamera, PD 13765 - Go' gutten, PD 13790 - Hei på deg
Klistremerker/stickers: PD 14935 - Alfabet, hvit, PD 14929 - Klistremerker, svart





Håper jeg fikk inspirert dere litt med mine tanker om skissers muligheter.

Ha en kreativ dag!!



7 kommentarer:

  1. Denne var bare superskjønn ♥ Likt dette oppsettet, men kan ha noe med at du løser det så godt :) Virkelig herlig layout. Lurer litt på hvordan du oppbevarer disse, settes de inn i album med plastlommer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)
      Jeg setter LO-ene inn i album med plastlommer.

      Slett
    2. Da lurer jeg ikke lengre, takk for svar :)

      Slett
  2. Kjempeflott LO og virkelig gøy å se fremgangsmåten. Og det med å snu skissen sånn......det kan jo løse hele oppgaven noen ganger :D

    SvarSlett
  3. Så gøy å få et innblikk i hvordan du jobber med skisser, Hege. Takk for mange fine tips.

    SvarSlett
  4. Great LO. Thanks for explaining your process. Hugz

    SvarSlett
  5. kjempe flott LO..har aldri selv prøvd LO og skisse selv, men har lyst å prøve så det var virkelig top å se fremgangsmåten..tusen takk for tips :D

    SvarSlett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.