lørdag 16. mai 2015

Kort med pengelomme - steg for steg

Vi gir ofte penger i gave, både til bursdager, konfirmasjon, bryllup osv.

I dag vil jeg vise hvordan man helt enkelt kan lage kort med pengelomme.  Jeg har tatt bilder underveis, så dette blir et bildetungt innlegg med helt enkle forklaringer:

Utgangspunktet er kartong i størrelse 12*6 tommer, feks hvit bazzill som jeg har brukt her.  Jeg legger kartongen med struktursiden ned på scorboardet. Bildet under viser hvor man skal lage brettekanter:



Ferdig brettet ser kortet slik ut, og kortflaten måler 5*6 tommer:



Her har jeg funnet frem papir som kan være aktuelt å bruke på kortet mitt, både hele ark og restepapir. Alle papirene jeg har funnet frem er fra Papirdesign


Etter å ha valgt ut hvilke av papirene jeg ønsker å bruke, skjærer jeg til panelene. Jeg skjærer panelene 1/4 tomme mindre enn kortflaten (både i lengde og bredde).  Der jeg skal ha flere paneler oppå hverandre går jeg ned 1/4 tomme for hvert panel.

Når panelene er ferdig kutta, rufser jeg til kantene med en edge scraper.  Det finnes også andre verktøy som egner seg til dette, eller man kan bruke en saks.


På innsiden av kortet, puncher jeg langs kanten på det som skal bli pengelommen på kortet.  Det synes jeg blir dekorativt og fint.



Jeg limer så på alle panelene, både på utsiden og innsiden av kortet. Som du ser på bildet under, har jeg to paneler oppå hverandre på det som skal bli forsiden på kortet Her har jeg gått ned 1/2 tomme på størrelsen på det øverste panelet, fordi jeg ville at litt mer av panelet under skulle vise.



Nå som alle paneler er limt på, kan pengelommen gjøres ferdig.  Den limes i kantene med god dobbeltsidig tape. Jeg bruker to striper tape, for å være sikker på at den holder.


Sånn ser pengelommen ut når den er ferdig limt:


Det er da tid for å gjøre forsiden på kortet ferdig.  Jeg har funnet frem et motivstempel fra Papirdesign som jeg ønsker å bruke.  Jeg stempler på 270 grams papir med vannfast stempelpute (da jeg synes det funker best på clearstamps).  Dette trykket er ikke perfekt stemplet, men jeg synes ikke det gjør noe at det ser litt "slitt" ut.


Jeg ønsker at motivet mitt skal ha sirkelform og bruker derfor en spellbinderdies til å stanse det ut. Jeg limer diesen til motivet med washitape (midlertidig), slik at det blir slik jeg ønsker.


Når jeg har stanset ut motivet, sverter jeg lik jeg vil rundt kantene. Her har jeg svertet mens jeg hadde diesen rundt motivet, slik at det blir en hvit kant rundt.

Jeg monterte motivet på kortet sammen med en tag. Jeg stemplet også en konfirmasjonstekst fra Papirdesign på samme type papir. Denne klippet jeg til som et banner og limte litt oppå motivet.  Jeg Pyntet med chipboard fra Wycinanka (som jeg fargela svart med promarker). Wycinanka forhandles av Global Hobby og Kunst i Norge

Til slutt sprutet jeg litt tilfeldig med hvit og svart mist.



 Sånn ble forsiden til slutt:


Innsiden:
Stempelet jeg har brukt er fra Papirdesign


Pengelommen i bruk:




Kreativ hilsen

5 kommentarer:

  1. Enkelt, men flott kort. Likte det så godt at eg la det til i ide-mappa mi :)

    SvarSlett
  2. Kjempestilig og tøft !!! Takk for tutorial.....jeg har ikke prøvd meg noe særlig på kort som skal bøyes mer enn en gang...så dette trenger jeg :D

    SvarSlett
  3. Kjempestilig kort, dette må prøves ut :)

    SvarSlett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.