tirsdag 26. mai 2015

Noen tanker og tips om planlegging av PL

Da jeg først begynte med lommescrapping brukte jeg det for suplere med bilder og tekst til store hendelser ved siden av en vanlig layout i albummet. F.eks. bursdager, ferier og utflukter. I år bestemte jeg meg for at jeg skulle prøve å scrappe uke for uke og satte i gang med friskt mot. Det jeg oppdaget ganske raskt var at det gikk med veldig mye tid til printing av bilder for hver gang, samt at med så mange bilder ble det veldig uøkonomisk å printe selv. Samtidig så jeg at det å få bildene fremkalt kunne by på andre problemer, f.eks. at jeg ville glemme hvilke lommer jeg skulle bruke siden jeg liker å veksle mellom flere forskjellige designs, at det ikke ville passe med akkurat den lommen uken etter osv. Jeg søkte litt rundt på nettet og plukket med meg litt tips fra her og der, og har kokt det sammen til noe som har vært en suksessoppskrift for meg. I dag vil jeg dele denne fremgangsmåten med dere, og vise dere noen PL-sider helt til slutt.

Jeg scrapper ukene kronologisk, men jeg er aldri ajour. Jeg samler opp bilder fra flere uker i slengen før jeg sender til fremkalling. Jeg har laget meg en egen mappe for Project Life 2015 på dataen min, og undermapper der igjen for hver uke. Hver søndag, og forsåvidt også underveis i uken, legger jeg bilder fra uken over i sin mappe. Jeg henter bilder fra flere steder da jeg bruker flere kameraer samt mobilen. Jeg henter også bilder fra Dropboxen til samboeren om jeg vet han har tatt noen blinkskudd. Jeg legger ofte over rikelig med bilder, også ikke perfekte bilder, så plukker jeg heller bort bildene jeg ikke vil bruke ved ukeslutt.


Så redigerer jeg bildene, uke for uke. Og for at ting da ikke skal gå i surr har jeg en a4 kladdebok som jeg noterer og skisser opp hver enkelt uke.


For hver uke jeg redigerer, tegner jeg inn i boken hvilket lomme-design jeg skal bruke og noterer i hver enkelt lomme hvilke bilder som skal være der. Det er selvfølgelig ikke alltid at det går som planlagt, men ved å gjøre det slik så vet jeg i alle fall at det er plass til alle bildene jeg vil ha med den uken. Hvis jeg skal ha bilder i 3x4 str, så limer jeg bare to slike bilder inn i et 4x6 dokument i Photoshop. Under skissen skriver jeg gjerne ned hva som har hendt den uken, hvis det er noe jeg er redd for å glemme. Man har jo ikke alltid kameraet med seg, så det kan være flere hendelser en uke som jeg føler er viktig å skrive om selv om det ikke ble tatt noe bilde. Det kan være ting ungene har sagt, noe som har hendt i barnehagen osv. Og slik planlegger jeg uke for uke, og sender inn til fremkalling når jeg har samlet opp noen uker.


Når jeg mottar bildene er det jo ofte et salig kaos, så da er det i gang med å sortere. Da bruker jeg mappene jeg har lagret bildene mine i som referanse slik at det blir riktig. For at det skal være enkelt og greit å hente frem bildene når jeg skal scrappe, så har jeg kuttet til papirstrimler og lagt rundt bildene for hver enkelt uke.


Øverst på papirstrimlen har jeg skrevet ukesnummeret. Så oppbevarer jeg alle i konvolutten fra fremkallingsstedet.


En nærmere titt på uke 4 i kladdeboken.


Og slik ble det ferdige resultatet av uke 4. Ganske enkle sider med mye tekst. Pynt som går igjen er clips og stickers fra Freckled Fawn, chipboard fra Wycinanka og dotter fra Papirdesign.


Jeg har brukt PL-kort fra Polkadot Party og Sunshine kitene. Kortet på bildet under her var egentlig sort/hvitt, men jeg har malt det for å hente inn igjen litt fargedetaljer fra pynten.


I uke 5 ble det tatt så mange bilder, så det resulterte i to oppslag. Og da ser det slik ut i kladdeboken min:


Og de ferdige sidene... På disse sidene har jeg kombinert ferdige kort med mønsterark fra Papirdesign. Jeg har brukt sjablonger og gesso på bildene, etter stor inspirasjon fra Kristine og Linda.


Jeg har brukt disse tekst-klistremerkene fra Papirdesign på alle sidene mine. De har et brett med vintertema som virkelig passet ypperlig. Knallfine!


Andre oppslag for uke 5, og jeg kjører selvfølgelig samme stil her med sjablonger og mønsterark. Chipboardpil + hjerte fra Wycinanka, dotter og snøfnugg fra Freckled Fawn.


Siste side jeg vil vise dere i dag. Først i kladdeboken:


Og så den ferdige siden... Også på denne har jeg kombinert ferdige kort med mønsterark fra Papirdesign. Puffy stickers, wood veneer ord og snøfnugg fra Freckled Fawn og chipboardpiler fra Wycinanka. Sistnevnte distribueres i Norge via Global Hobby og Kunst.


Snøfnuggene var opprinnelig bare rå chipboard. Jeg har malt dem hvite med gesso og tatt et tykt lag med stickles på.


Det ble et langt innlegg fra meg i dag, men jeg håper at noen der ute har hatt nytte av mine tips angående planlegging av PL-sidene sine. Det har i alle fall funket som en drøm for meg, og det er så mye lettere å ta fatt på en PL-side når planen og bildene allerede ligger klare.

Ønsker dere en kreativ dag!

7 kommentarer:

  1. Så utrolig lekkert!! Blir helt stum av beundring. Snakk om orden i sakene!! Mange flotte tips å ta med seg. Nå trenger jeg bare ett par timer ekstra i døgnet ;)

    SvarSlett
  2. Blir helt satt ut, så gjennomført og lekkert <3

    SvarSlett
  3. wow...for en planlegging :D
    Jeg er nok ikke der at jeg planlegger så nøye...egentlig planlegger jeg vel ikke så mye i det hele tatt :) Men, jeg scrapper jo kronologisk og scrapper ikke uker, så da er det lettere å ha oversikten. Men jeg er imponert over ryddigheten din :D Nydelige sider med masse minnerik journaling :D

    SvarSlett
  4. Utrolig flott system du har! OG veldig lekre sider du har laget! :)

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke tørt meg ut i PL værden enda, men du og du så fristet jeg ble av dette. Beundrer din sans for orden og system <3 Lynkurs på neste treff? ;)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for mange fine tips Katrine.

    SvarSlett
  7. For et system du har, tommel opp. Takk for masse tips :-)

    SvarSlett

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.