lørdag 24. februar 2018

Kort med akvarellbakgrunn, tutorial

En av mine store favoritter for tiden er å lage kort med akvarellbakgrunn. I dag har jeg lyst til å vise dere litt steg for steg hvordan kortet nedenfor ble til.




Det første jeg gjør, etter at jeg har kuttet akvarellarket til ønsket størrelse, er å finne frem bakgrunnsstempel og Versamark vannmerkepute.  Her har jeg valgt et tøft stempel fra Studiolight. Jeg stempler litt forskjellige steder på arket.


Under ser dere hvor jeg har stemplet.  Jeg velger hvitt Cosmic Shimmer - Detail embossing powder fra Creative Expressions til embossingen.


Resultatet blir da seende ut som på bildet under. Jeg ønsker å bruke et stempel til på bakgrunnen, denne gang sammen med embossingpulver i fargen White Gold.


Under ser dere bakgrunnen ferdig embosset. Det er nå tid for å finne frem akvarellfargene.  Før jeg begynner å male, bruker jeg penselen til å væte hele arket med vann. Jeg velger så ut hvilke farger jeg skal bruke. Valget denne gangen falt på ulike blåtoner og litt grønt.


Jeg maler ikke hele arket, men lar noen områder være hvite. Etter at jeg har malt de områdene jeg ønsker, sprayer jeg på litt ekstra vann og lar malingen renne tilfeldig. Resultatet blir da seende ut slik som dette:


Jeg ønsker å skape litt dybde til bakgrunnen og finner frem noen biter med chipboard. Disse er fra Scrapiniec.  Jeg ønsker at chipboarden skal gå i samme fargeskala som resten av bakgrunnen og maler den derfor med Distress Paint. Til dette kan du også bruke annen akrylmaling, Marabu Art Spray/Art Crayons eller rett og slett akvarellmaling.


Under ser dere at jeg har limt den ferdigmalte chipboarden til bakgrunnen. Jeg har også sprutet noen dråper med Marabu Art Spray. Bakgrunnen er nå ferdig og det er bare til å gjøre ferdig resten av kortet.


Jeg har laget et "fagbrev" i kraftfarget kartong fra Papicolor. For å kunne bøye kantene på kartongen, sprayet jeg godt med vann over. Da jeg hadde fått resultatet jeg ønsket, brukte jeg varmepistol for å tørke kartongen igjen.  Jeg stemplet "Gratulerer" med et stempel fra Papirdesign. For å skape litt kontrast brukte jeg svarte klistremerkebokstaver og en svart kakeserviett.


Jeg brettet en kortbase i kraftfarget kartong fra Papicolor og limte akvarellbakgrunnen til denne. Før jeg limte, svertet jeg kantene på kartongen med svart Distress Paint.  

Kortet ble pyntet med Sommerfugler og en nøkkel fra et Studiolight utklippsark. Jeg laget et "segl" med stempel fra Kort og Godt, som jeg embosset i fargen White Gold. Sirkelen malte jeg med Glimmer Mist i fargen Valnut Gold. Jeg sprutet også noen dråper Glimmer Mist på "fagbrevet".  Blomstene er fra I am Roses og dottene fra Papirdesign. Jeg har drodlet litt med svart penn fra Touch (0,05 mm.)


Akvarellskrin fra Van Gogh, akvarellpapir, kartong fra Papicolor, penner fra Touch, Versamark vannmerkepute, produkter fra Studiolight, Marabu og Creative Expressions distribueres av Global Hobby og Kunst. Ta gjerne kontakt med dem for å finne din nærmeste forhandler.

Håper du lar deg inspirere til å finne frem akvarellfargene du også :-)

Kreativ Hilsen

1 kommentar:

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.