torsdag 8. februar 2018

Trinn for trinn: Sommerfuglbordkort

God morgen :) 

I dag har jeg lyst å vise dere de søte bordkortene jeg laget da vi hadde barnedåp for sønnen vår november. Bordkortene ble til etter inspirasjon fra et kort jeg så i Ett trykk, men med min egen vri så klart. Jeg har forsøkt å ta bilder underveis, men pga lysforholdene i disse mørke tider, er ikke alle bilder like gode. Beklager dette!


Her ser dere hvordan bordkortene ble til slutt! Jeg ble veldig fornøyd selv, liker det enkelt og delikat. Jeg laget også litt bordpynt i lik stil, som dere får se litt lengre ned i innlegget. Men først: steg - for steg.

1. Først valgte jeg ut matrealene jeg ønsket å bruke. Jeg tok utgangspunkt i Papirdesign sin dies som heter Sommerfugl (PD 17265). Mønsterarkene er også fra Papirdesign, fra serien "Muligheter". Det syntes litt dårlig på bildet, men fargen er blå ;) I tillegg har jeg brukt hvit kvistkartong fra Papicolor, distress farger til sverting, stansemaskin, og div limprodukter. Jeg brukte ca 3 15x15 ark av både møster og kartong, til 25 bordkort.

2. Når alt var lett fram, var det å gå i gang med sveiving! Alle formene ble stanset ut 25 ganger, men bare den snirklete ble stanset ut i mønsterpapir. Resten i kartong. Den snirklete sommerfuglen kan være litt utfordrende om du har en eldre stansemaskin slik som meg. Men da finnes noen smarte triks: Foam inni diesen, og et supert verktøy fra Sizzix : Die brush og foam pad. Dette settet bruker jeg ofte, det gjør jobben mye lettere med å få papiret ut av formene uten å ødelegge de.


3. Når alle delene var ferdig stanset, totalt 100 deler!, var det i gang med sverting! Jeg hadde lyst å ha blåe kanter, men manglet en blå stempelpute. Heldig vis hadde jeg flere distress reinkere, så problemet løste seg lett med en svamp og en dråpe farge på en kloss ;)

4. Så til montering. Først hadde jeg tenkt å lage alle lik den første på bilde her, med alle 4 lagene og navnestrimler til slutt. Etterhvert som jeg prøvde meg frem, så jeg at dette ikke ble pent og valgte derfor å legge bare de to største lagene på selve bordkortene. De andre ble satt samen i ulike størrelser og variasjoner, og deretter brukt til bordpynt. Jeg festet delene sammen med adhesive lines fra Scrapbook Adhesives.

Her er bordpynten. Jeg beholdt også noen av de minste sommerfuglene uten å lime de med noe, så totalt tre ulike versoner på bordet til slutt.



5. Til skutt var det tid for navn. Valgte meg en fin font og skrev ut alle navnene selv, før jeg klippet til som små bannere, svertet kanter og limte på med ahesive lines også her.

Til slutt noen bilder fra pyntede bord og bordkort på glassene :)




Takk for at du tittet innom! Produkter fra scrappbook adhesives, papicolor og sizzix føres via Global Hobby og Kunst her i norge.



4 kommentarer:

Vi setter stor pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger, så takk for at du skriver noen ord til oss.